26 kwietnia 2021
Cazs czytania: 8 minut
Wbrew logice, która wskazywałaby na to, że w trakcie pandemii trudno będzie znaleźć pracę w branży eventowej – nie ma przecież koncertów, bankietów czy imprez integracyjnych – ogłoszeń pojawia się sporo. O tym, gdzie i jak szukać pracy w branży eventowej pisaliśmy w oddzielnym artykule (Zerknij tu).
Tym razem, podpowiemy Ci, jak odpowiedzieć na ofertę pracy, która Ci się spodobała, tak aby zwrócić na siebie uwagę pracodawcy, nawet jeśli nie masz jeszcze dużego doświadczenia w organizacji eventów.
Pojawiła się oferta pracy w branży eventowej – co teraz?
1. Wejdź na stronę internetową firmy, do której chcesz aplikować – sprawdź podstawowe informacje, aby nie zadawać nietrafionych pytań. Prowadzę na Facebook’u grupę Kariera Event Managera, na której pojawia się sporo ofert pracy w branży – umieszczam je tam sama lub są dodawane bezpośrednio (bezpłatnie) przez pracodawców. Dość często pod postami pojawiają się pytania do pracodawcy np. o miasto, w którym firma ma siedzibę. Jeśli tej informacji rzeczywiście nie ma w ofercie możesz wejść na stronę firmy i sprawdzić skąd jest po czym zadać lepsze pytanie np. Czy praca jest u Was we Wrocławiu czy oferta dotyczy pracy zdalnej? Już samym pytaniem pokażesz, że poświęciłeś chwilę na zapoznanie się z firmą, do której startujesz.
Podczas przeglądania internetowych źródeł dotyczących potencjalnego pracodawcy, warto też zapoznać się z charakterem firmy i jej dotychczasową działalnością – teoretycznie szersza wiedza nie jest potrzebna na etapie wysyłania CV i dokładniej przygotowujemy się dopiero do rozmowy kwalifikacyjnej, ale co zrobisz, gdy rekruter do Ciebie zadzwoni i spyta, dlaczego właśnie tę firmę wybrałeś, albo co w działalności tej firmy najbardziej Ci odpowiada?
2. Przeczytaj dokładnie opis stanowiska – rekruterzy otrzymują masę CV, które nie spełniają wymagań opisanych w ofercie. To nie jest tak, że musisz spełniać 100% oczekiwań, ale jeśli nie spełniasz nawet połowy to wysyłanie CV nieco mija się z celem i tylko irytuje osobę, która będzie się z nim zapoznawać.
Jeśli bardzo zależy Ci na pracy w tej firmie możesz zawsze wysłać CV poza tym konkretnym procesem rekrutacyjnym z krótką informacją, dzięki której mogą odezwać się do Ciebie w niedługiej przyszłości np. Widziałem ofertę pracy na Senior Event Managera, którą zamieścili Państwo na stronie internetowej, jednak nie mam jeszcze wystarczającego doświadczenia w obszarze zarządzania zespołem. Odpowiadałem natomiast za realizację kilkunastu wydarzeń, więc jeśli będą prowadzić Państwo rekrutację na stanowisko Event Manager lub Junior Event Manager, to proszę aby wzięli Państwo pod uwagę moją kandydaturę. W załączniku przesyłam CV i udzielam zgody na wykorzystywanie go w przyszłych procesach rekrutacyjnych.
💡Udzielenie zgody na przetwarzanie danych w przyszłych procesach rekrutacyjnych powinieneś też wpisać w CV – ważne by była w nim informacja, że jest to zgoda także na przyszłe procesy rekrutacyjne. Jest to z reguły lepsze rozwiązanie dla obu stron, bo dzięki temu pracodawca wie, że może przetrzymywać Twoje CV i odezwać się do Ciebie, gdy tylko pojawi się wakat odpowiadający Twojemu doświadczeniu.
3. Dopasuj zawartość CV do wymagań stawianych przez pracodawcę – zaznacz w ofercie, która Cię zainteresowała, kluczowe sformułowania i użyj ich w tym samym brzmieniu w opisie swoich obowiązków na poszczególnych stanowiskach (oczywiście, tylko jeśli te wymagania spełniasz 😀). Taki zabieg sprawi, że pracodawca w łatwy sposób będzie mógł „odhaczać” elementy, które potwierdzają, że pasujesz do jego profilu kandydata.
Póki co, to jeszcze rzadkość na naszym rynku, ale coraz więcej dużych firm do organizacji procesów rekrutacyjnych wprowadza sztuczną inteligencję, która dokonuje wstępnej analizy nadesłanych CV, biorąc pod uwagę właśnie słowa kluczowe, które się w nich znajdują.
4. Zwróć uwagę na wygląd i estetykę – w branży eventowej to NAPRAWDĘ bardzo ważne. Jeśli stanowi to dla Ciebie trudność, to możesz skorzystać z kreatorów CV (punkt 6 poniżej).
5. Inne:
- CV nie musi mieć jednej strony (ale nie warto też przesadzać). Jeśli Twoje CV ma więcej niż jedną stronę to pamiętaj, aby na każdej stronie, na dole, znalazła się klauzula RODO.
- Używaj standardowych fontów (Calibri, Helvetica, Arial, Verdana itp.), najlepiej w rozmiarach 10-12 (zbyt duży rozmiar może wskazywać, że nie bardzo masz co napisać i dlatego starasz się wypełnić kartkę powiększając literki 😀). Dobrze jest wydrukować swoje CV przed wysłaniem i sprawdzić czy jest dla Ciebie czytelne.
- Podkreślaj pogrubieniem najważniejsze informacje lub sekcje – staraj się jednak nie szaleć za bardzo z liczbą użytych fontów, pogrubień i kursyw, bo zamiast poprawić sytuację, spowodujesz, że dokument będzie nieczytelny.
- Sprawdź przed wysłaniem. Błędy ortograficzne, brak interpunkcji, używanie wielu fontów i kolorów, różny rozmiar odstępów i wcięć, błędne podlinkowania – to wszystko odstrasza, a przede wszystkim świadczy o Tobie, Twoim guście czy uporządkowaniu. Jeśli tu jest chaos, to jaką gwarancję ma pracodawca, że takiego samego bałaganu nie wprowadzisz do oferty czy kosztorysu eventu?
- Pisz w jednej formie osobowej tzn. jeśli przy opisywaniu jednego stanowiska wymieniasz w punktach „przygotowanie oferty”, „tworzenie kosztorysów”, to przy opisie drugiego nie używaj formy „zajmowałam się sporządzaniem ofert”. Niuans, ale jednak…
- Zamknij CV w PDF – nawet jeśli używasz standardowych krojów liter to nie wiadomo, jak Twoje CV otworzy się na komputerze rekrutera (może to zależeć np. od programu, którego używa).
- Kolorystyka – możesz pokusić się o delikatne dopasowanie kolorystyki Twojego CV do palety używanej przez firmę, do której aplikujesz. Może to nieść podprogowy przekaz, że już do nich pasujesz.
6. Korzystaj z kreatorów CV – obecnie dostępnych jest mnóstwo płatnych i bezpłatnych narzędzi, dzięki którym możesz stworzyć naprawdę atrakcyjne wizualnie CV np.:
Jakie informacje powinny znaleźć się w CV Event Managera?
1. Firma i stanowisko – wpisanie tych elementów to prosty zabieg, dzięki którem pokazujesz pracodawcy, że nie wysyłasz wszędzie tego samego CV, tylko jest ono skierowane specjalnie do tej firmy.
2. Opis – kilka (3-5) zdań będących podsumowaniem Twojego dotychczasowego doświadczenia oraz planów na dalszy rozwój. Popularne kiedyś listy motywacyjne odchodzą powoli w zapomnienie. Aktualnie coraz popularniejsze jest umieszczanie wstępu do CV, w którym przedstawiasz swoje mocne strony i opisujesz swoje cele zawodowe.
Osoby z dużym doświadczeniem mogą wpisać ile lat pracują w branży, jakiej skali projekty realizowały i dla jakich klientów oraz jaki mają pomysł na siebie w nowej firmie. Jest to jednak świetna opcja także dla osób początkujących, które mogą w tym miejscu sprecyzować w jakim kierunku chciałyby się rozwijać.
3. Podstawowe dane osobowe:
- Imię i nazwisko
- Adres mailowy – warto podlinkować
- Numer telefonu
- Data urodzenia – teoretycznie nie jest konieczna, ale ja bym wpisała. Nie powinno się natomiast wpisywać informacji o stanie cywilnym, wyznaniu, rasie.
- Linki social – pracodawcy często sami sprawdzają profile kandydatów na portalach społecznościowych, warto zatem im to ułatwić i podlinkować profil na Facebooku czy Linkedin. Pamiętaj też, że to co wrzucasz do internetu może zadziałać na Twoją niekorzyść – lepiej dwa razy się zastanowić zanim umieścisz np. hejtujący komentarz czy roznegliżowane zdjęcie z wakacji. Ciekawym pomysłem jest też założenie własnej internetowej wizytówki – przykładowe narzędzia do zrobienia prostej strony o sobie:
– WIX
– Site123
– WordPress
– Weebly - Zdjęcie – nie jest konieczne, ale zwykle mile widziane. Jeśli jednak nie masz profesjonalnego zdjęcia biznesowego, to lepiej nie umieszczać fotki z wakacji…
4. Wykształcenie w formacie: data ukończenia, nazwa szkoły, kierunek, uzyskany tytuł (np. magister).
- Zwykle wpisujemy ostatnią szkołę – jeśli masz ukończone studia to możesz już pominąć wpisywanie liceum.
- Jeśli kształciłeś się dalej i masz na koncie studia doktoranckie czy podyplomowe to je także umieść w CV.
5. Doświadczenie od ostatniego miejsca pracy / praktyk / staży w formacie: data (od – do), nazwa firmy, stanowisko, lista Twoich obowiązków, projekty, nagrody
- Jeśli nie masz jeszcze dużego doświadczenia to pojedyncze projekty możesz wpisywać w CV w opisie obowiązków, które miałeś w danej firmie.
- Jeśli masz już spore doświadczenie, to lepiej przygotować oddzielne portfolio z szerszym opisem Twoich realizacji.
- Wymieniaj w punktach najważniejsze obowiązki, nie „lej wody”.
- Skup się przede wszystkim na obowiązkach, które pasują do stanowiska, o które się ubiegasz.
6. W przypadku osób młodych można dodać także dodatkową działalność w kołach naukowych, samorządach studenckich – jeśli nie masz jeszcze innego doświadczenia, a na studiach czy w szkole, w ramach dodatkowej działalności organizowałeś wydarzenia (np. juwenalia, połowinki, studniówka, bal absolwentów, wyjazd integracyjny dla pierwszoroczniaków itp.), to jak najbardziej warto to wpisać.
7. Wolontariat – można go umieścić w sekcji z doświadczeniem lub, jeśli ta sekcja jest już bogata, można go przesunąć do sekcji dodatkowych informacji, bądź całkowicie pominąć.
Część dotycząca wolontariatu może być szansą dla osób, które jeszcze nie mają innych doświadczeń, ale udzielały się w ten sposób np. podczas dużych festiwali. Taką formę współpracy oferuje m.in.
8. Informacje dodatkowe
- Przebyte kursy i szkolenia – warto jednak wybrać te bardziej wartościowe i te, które rzeczywiście mogą Ci się przydać na stanowisku, na które aplikujesz. Podaj też informację o organizatorze oraz wyniku egzaminu, jeśli taki był przeprowadzony.
- Języki obce – wpisuj certyfikaty, które posiadasz, wraz z datą ich uzyskania oraz aktualny poziom znajomości języka zgodny ze skalą CEFR (Common European Framework of Reference for Languages – Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; A1-C2).
Unikaj opisów typu „komunikatywny” lub „podstawowy”, bo takie zwroty dla każdego oznaczają co innego i nie są w żadnym stopniu wiążące. Podobnie, odradzam stosowanie, modnych w tej chwili, skali obrazkowych, w których kropkami lub gwiazdkami zaznacza się poziom jakiejś umiejętności – według mnie to mało profesjonalne.💡Jeśli nie wiesz, jaki jest aktualny poziom Twojej znajomości języka, możesz zrobić test. Istnieje zarówno sporo stron internetowych pozwalających na zrobienie bezpłatnie takiego testu (np. etutor), jak również możesz wybrać się na test do jednej ze znanych szkół językowych, aby wpisać w CV np. Język angielski C1 – potwierdzony testem British Council (marzec 2021) (Zajrzyj na: British Council)
- Umiejętności – w tej sekcji skup się przede wszystkim na umiejętnościach twardych np. obsługa jakiegoś programu. Osobiście nie lubię tej części CV i kiedy prowadziłam rekrutacje była ona dla mnie najmniej istotna. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wplecenie umiejętności w opisy stanowisk w sekcji związanej z doświadczeniem np. zamiast pisać w umiejętnościach hasło „dobra organizacja pracy”, lepiej w wybranym opisie stanowiska napisać „Prowadziłam projekty od etapu sprzedaży, przez produkcję, po rozliczenie i podsumowanie, ściśle przestrzegając harmonogramu”.
Unikałabym także wpisywania informacji dotyczących sposobów spędzania czasu wolnego – jest to miłe i swego czasu było popularnym dodatkiem do CV, ale właściwie nic nie wnosi, chyba, że Twoje hobby może ułatwić Ci pracę np. starasz się o stanowisko Managera Marketingu w agencji eventowej, a Twoim hobby jest fotografia – dla pracodawcy to jasna informacja, że będziesz w stanie samodzielnie wykonywać zdjęcia z realizacji na potrzeby social mediów.
Pamiętaj, aby wpisywać tylko umiejętności, które faktycznie posiadasz – unikniesz niezręcznych sytuacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej (np. w Twoimi CV jest informacja o biegłej znajomości niemieckiego, gdy tak naprawdę używałeś go w podstawowym zakresie wiele lat temu. Co zrobisz, gdy rekruter będzie chciał całą rozmowę prowadzić w tym języku? Co zrobisz, jeśli „ubarwiłeś” umiejętności obsługi Excela, a na spotkaniu otrzymasz arkusz i polecenie zastosowania różnych zaawansowanych funkcji? Albo jeszcze gorzej – w CV widnieje kompleksowa realizacja eventów dla znanej marki, a podczas rozmowy okazuje się, że pracodawca zna tego klienta od lat i wychodzi na jaw, że zajmowałeś się tam jedynie dostarczeniem wydruków na jedno wydarzenie.)
9. Klauzula o przetwarzaniu danych osobowych RODO – wersja podstawowa lub rozszerzona (jeśli chcesz, aby Twoje CV wzięło udział w aktualnym procesie rekrutacyjnym oraz w następnych prowadzonych przez tego pracodawcę – za pierwszym razem mogło się nie udać, ale być może niedługo pracodawca będzie szukał kogoś o Twoich kwalifikacjach i wówczas od razu się do Ciebie odezwie).
Standardowa klauzula o przetwarzaniu danych osobowych:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
lub krócej:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez FIRMĘ XYZ w celu i zakresie niezbędnym w procesie rekrutacyjnym.
💡WAŻNE: Stara zgody zawierająca informację o zgodności z ustawą z dnia 29.08.1997 r. jest już nieaktualna i jej użycie może spowodować, że rekruter nawet nie będzie czytał reszty Twojego CV.
Rozszerzona klauzula o przetwarzaniu danych osobowych na ten i kolejne procesy rekrutacyjne:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby aktualnego oraz przyszłych procesów rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
lub krócej:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez FIRMĘ XYZ na potrzeby aktualnego oraz przyszłych procesów rekrutacji.
💡WAŻNE: Zwróć uwagę czy pracodawca nie wpisał w ogłoszeniu własnej formułki, którą powinieneś zamieścić.
10. Ostatni element układanki – daj komuś do przeczytania Twoje CV. Świeże spojrzenie może być odkrywcze, może też pomóc w wychwyceniu literówek, na które nie zwróciłeś uwagi.
Powodzenia!
Autor: Dorota Rogozińska
Zdjęcie na okładce autorstwa: cottonbro z Pexels