20 lipca 2013
Cazs czytania: 3 minut
Dostępność szerokopasmowego internetu i inteligentnych urządzeń wzmaga oczekiwania konsumentów względem jakości sieci. Jednak aż 60% użytkowników smartfonów ma problemy z siecią conajmniej raz w tygodniu – wynika z badań firmy Ericsson. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy w trakcie imprez masowych ogromna liczba smartfonów łączy się z tą samą stacją bazową. Nie bez przyczyny stadion, zdaniem konsumentów, jest jednym z najgorszych miejsc zarówno dla prowadzenia połączeń głosowych jak i łączenia się z internetem.
Podczas Mobile World Congress 2013 w Barcelonie, firma Ericsson zaprezentowała rozwiązanie Key Event Experience. Wspiera ono sieci operatorskie podczas imprez, które zazwyczaj powodują radykalny wzrostu ruchu mobilnego. Gdy wielu użytkowników gromadzi się na określonym terenie, wymieniając filmy wideo, zdjęcia i tweety, sieć często z trudem zaspokaja zapotrzebowanie na przepustowość. „Smartfony stały się ostatnio tak popularne, że wielu uczestników różnego rodzaju imprez stara się natychmiast podzielić swoimi wrażeniami z innymi, a to powoduje wzrost obciążenia sieci, wpływając na jej wydajność. Produkt Key Event Experience firmy Ericsson pozwala operatorom wzmocnić swoją markę, zapewniając najlepszą obsługę użytkowników podczas ważnych imprez” – powiedział Arkadiusz Tracz, konsultant Mobile Broadband z firmy Ericsson.
Jednym z kluczowych klientów firmy Ericsson jest północnoamerykański operator Sprint ― główny sponsor wyścigów NASCAR Sprint Cup Series (National Association for Stock Car Auto Racing) ― który wykorzystuje rozwiązanie Ericsson Key Event Experience podczas tych właśnie imprez. W trakcie każdego wyścigu sieć bezprzewodowa musi być w stanie obsłużyć nawet 200 tys. fanów, a także tysiące osób z personelu pomocniczego obsługującego to wydarzenie sportowe, firm konkurencyjnych i mediów. Fani nieustannie wysyłają smsy, tweetują, ładują zdjęcia na portale społecznościowe, za sprawą organizatorów mogą śledzić na urządzeniach mobilnych informacje dotyczące wyścigu oraz komunikację między kierowcami i teamami. To wszystko kreuje olbrzymią presję na sieciach komórkowych.
Już ponad połowa sprzedawanych telefonów na świecie to smartfony. Gdy posiadacze tych urządzeń udają się na długo wyczekiwane wydarzenie, jedną z pierwszych rzeczy, które robią jest dzielenie się wrażeniami ze znajomymi. Gdy wszystko z siecią jest w porządku, wówczas na Facebooku i Twitterze pojawiają się zdjęcia i posty, a na Youtube filmy. Często jednak rzeczywistość nie nadąża za oczekiwaniami. W naszym ostatnim światowym badaniu okazało się, że stadion jest jednym z najgorszych miejsc pod względem jakości sieci, wyprzedza jedynie komunikację miejską. – powiedziała Katarzyna Pąk, dyrektor marketingu i komunikacji w firmie Ericsson w Polsce.
W przypadku wyścigów serii NASCAR, operator Sprint rozpoczął współpracę z firmą Ericsson w celu rozwiązania problemu przeładowanych sieci w trakcie weekendów wyścigowych. Zgodnie z planem podczas każdego wyścigu tworzona jest tymczasowa sieć mobilna – będąca kombinacją technologii 3G, 4G i Wi-Fi. Sieć jest składana na terenie wokół toru wyścigowego w ciągu 3 dni, po weekendzie jest rozbierana i transportowana do miasta kolejnego wyścigu. Taka procedura powtarza się 38 razy w roku, tak by podczas każdego wyścigu serii NASCAR w sezonie, użytkownicy smartfonów otrzymywali najwyższą możliwą jakość sieci. Po zainstalowaniu dodatkowej sieci wokół toru, przepustowość łączy wzrasta nawet o 350%. Budowa takiej sieci łączy w sobie różne technologie, więc wymaga dokładnego planowania i optymalizacji. Key Event Experience jest kompleksowym rozwiązaniem, które pomaga organizatorom planować, projektować i zapewniać niezawodnie wysoką wydajność sieci, a w konsekwencji optymalną obsługę użytkowników. Towarzyszy temu staranne przygotowanie przed każdym przewidywanym wzrostem ruchu sieciowego, a także zdolność do szybkiego reagowania na każdy nagły i nieprzewidziany wzrost. Rozwiązanie firmy Ericsson oferuje też inne funkcje, a w tym monitorowanie wydajności w czasie rzeczywistym, aktywne zarządzanie ruchem, częste skanowanie i prewencyjne rozwiązywanie problemów z siecią.
Dla operatorów komórkowych i organizatorów eventów zapewnienie niezawodej sieci w trakcie wydarzenia to znakomity sposób na wzmocnienie wizerunku marki (strategia komunikacji marki). To również wzrost przychodów ponieważ, gdy konsumenci są połączeni z siecią mogą wykorzystywać swoje pakiety danych i dokonywać zakupów, subskrypcji, etc. W ciągu ostatnich 12 lat firma Ericsson wspierała swoją technologią i know-how pięć tysięcy szeroko znanych wydarzeń, wśród których były Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, Uniwersjada, Eurowizja czy finał rozgrywek futbolu amerykańskiego Super Bowl.
Autor: Grzegorz Frąc, Ericsson Sp. z o.o.
Artykuł ukazał się w Nr 2 magazynu Event Manager News (lipiec 2013) – ZOBACZ archiwalne wydania magazynu
Zdjęcie na okładce autorstwa: Ericsson Sp. z o.o.