fbpx

Zapisz się na newsletter




Zobacz, dotknij, polub mnie!

  /  Case study, inspiracje, atrakcje   /  Zobacz, dotknij, polub mnie!

Cazs czytania: 5 minut

Serwisy społecznościowe przyciągają każdego dnia miliony użytkowników, którzy chcą podzielić się z resztą świata swoimi przemyśleniami, wrażeniami i emocjami. Komentowanie i „lajkowanie” postów to bardzo popularny sposób wyrażania opinii w wirtualnym świecie. A gdyby tak przenieść taką możliwość do „realu”, umożliwiając uczestnikom wydarzeń ocenianie miejsc, osób i atrakcji w czasie rzeczywistym, i to bez użycia komputera czy smartphona? Jak zorganizować event z wykorzystaniem RFID?

Wyobraźmy sobie, że wchodzimy do salonu samochodowego z grupą znajomych. Przechodzimy obok pięknego kabrioletu i mówimy „Podoba mi się to auto”, „Lubię to!”. Dzięki technologii RFID naszą opinię usłyszy nie tylko kilku naszych znajomych, którzy są w tej chwili u naszego boku, ale dodatkowo naszą wypowiedź przeczyta grono kilkuset znajomych i znajomych znajomych, na wybranym portalu społecznościowym. Będąc w sklepie odzieżowym możemy przekazać grupie przyjaciół informację o wyjątkowej promocji na buty, które pragniemy upolować od dłuższego czasu, a sklep może dać nam automatycznie rabat na inne produkty za to, że „polubiliśmy” ich towar na Facebooku. Strumień korzyści płynie do wszystkich, a wystarczy jeden ruch ręką obok specjalnego czytnika.

Like It Box powstał w drugiej połowie 2012 roku, jako polski start-up (100% polskiego kapitału i myśli technologicznej), będący dziełem polskich programistów, na czele których stał Michał Borychowski. Inspiracją był event zorganizowany przez Coca Colę w Izraelu w 2010 roku (Cocal-Cola Village), w którym każdego dnia brało udział 650 nastolatków, generując ponad 35 tysięcy postów dziennie. Like It Box daje możliwość „polubienia” na Facebooku, skomentowania na Twitterze lub podzielenia się opinią na dowolnym portalu społecznościowym o produktach, miejscach, osobach i wydarzeniach w świecie rzeczywistym (poza wirtualnym).

Działanie opiera się o technologię RFID (ang. Radio-frequency identification), która przy pomocy fal radiowych przesyła zakodowaną informację między znacznikiem np. opaską a czytnikiem, połączonym z serwerem obsługującym aplikację na portalu społecznościowym.

Narzędzie sprawdza się doskonale na imprezach masowych i wszelkiego rodzaju eventach. Za pomocą spersonalizowanego biletu wstępu (karty lub opaski), będącego jednocześnie nadajnikiem, uczestnicy mogą publikować komentarze na portalach społecznościowych oraz „lajkować” wybrane atrakcje: artystę, barmana czy stoisko. Dodatkowym atutem jest możliwość publikowania i tagowania zdjęć wykonanych podczas imprezy. Technologia ta umożliwia też branie udziału w różnych interaktywny konkursach czy głosowaniach, pozwala na monitorowanie aktywności i ruchu uczestników oraz badanie ich poziomu satysfakcji. Organizator uzyskuje rozgłos w mediach społecznościowych już w trakcie trwania imprezy – a jak wiemy szybkość przekazu w tego typu mediach jest bardzo istotna.

Case study – Forum IAB 2013

Tegoroczne forum IAB, pod hasłem „Skuteczne strategie komunikacji na czas kryzysu”, odbyło się w dniach 5-6 czerwca w Warszawie. Konferencja, będąca jednym z największych i najbardziej znaczących spotkań branży IT, przyciąga setki uczestników i przedstawicieli największych firm sektora, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Dzięki zastosowanemu narzędziu Like It Box, można było na bieżąco prowadzić analizę popularności wystąpień i prelegentów. Goście, podczas rejestracji, otrzymywali karty RFID, za pomocą których, można było rejestrować wejścia i wyjścia oraz przepływ osób pomiędzy prelekcjami i panelami. Zgromadzone dane pozwalają na analizę zainteresowania uczestników poszczególnymi wykładami i są cenną wskazówką dla organizatorów, w aspekcie poprawy jakości kolejnych edycji wydarzenia. „Stworzona przez nas technologia Like It Box, zdobywa coraz większe uznanie wśród największych firm eventowych na rynku oraz w branży IT. Usługa nie tylko urozmaica daną imprezę i generuje w czasie rzeczywistym duży rozgłos w mediach społecznościowych, ale przykład współpracy z Forum IAB udowodnił, że Like It Box może być również skutecznym narzędziem analitycznym. Dając informację zwrotną w czasie rzeczywistym, pozwala organizatorowi na lepszą bieżącą koordynację wydarzenia, a po jego zakończeniu, umożliwia analizę danych odnośnie poszczególnych części konferencji i sformułowanie wniosków na przyszłość” – powiedział Konrad Jakubowski, Key Account Manager Like It Box.

Case study – Obchody Dnia Europy

W ciągu niespełna pięciu godzin 130 osób polubiło stronę Komisji Europejskiej za pomocą usługi Like It Box. Akcja miała miejsce podczas XX. Parady i Miasteczka Schumana na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, zorganizowanych w ramach tegorocznych obchodów Dnia Europy przez Polską Fundację im. Roberta Schumana. Za realizację działań związanych z obecnością KE na uroczystościach odpowiadała agencja Citybell Consulting. Uczestnicy imprezy brali udział w interaktywnym konkursie z nagrodami, za pomocą kart zbliżeniowych otrzymanych w punkcie rejestracyjnym. Zadaniem było zlokalizowanie na terenie miasteczka totemów z ekranami dotykowymi, na których po przyłożeniu karty ukazywały się pytania konkursowe. Równolegle toczyła się zabawa w świecie wirtualnym. Uczestnicy za pomocą Like It Box automatycznie łączyli się ze swoim profilem na FB i „lajkowali” fanpage Komisji Europejskiej oraz umieszczali posty na swoich wallach, zachęcające ich znajomych do wzięcia udziału w konkursie. „Akcja w ciągu kilku godzin wzbudziła zainteresowanie bardzo wielu zgromadzonych w Miasteczku gości i zaangażowała dużą liczbę osób na Facebooku, zwiększając równocześnie zainteresowanie obchodami Dni Europy w sieci. Podczas zabawy opublikowaliśmy kilka interaktywnych postów na ścianie każdego z uczestników. Zakładając, że statystyczny Polak ma średnio 200 znajomych na FB to informacja mogła dotrzeć do około 20 000 osób” – powiedział Konrad Jakubowski.

Jak to działa?

1. Opaska – uczestnicy wydarzenia otrzymują indywidualną opaskę z nadajnikiem RFID, która podczas rejestracji jest kojarzona z ich kontem na Facebooku. Dzięki temu już wkrótce tysiące osób dowie się o evencie. 2. Czytnik – przy wybranych punktach (np. promowanych produktach, usługach czy atrakcjach) umieszczone są czytniki. Jeśli uczestnik eventu chce „zalajkować” daną atrakcję wystarczy, że zbliży swoją opaskę do takiego czytnika. 3. Akcja – przyłożenie opaski do czytnika automatycznie wyświetla na tablicy użytkownika wiadomość (tekst/zdjęcie/video) powiązaną z daną atrakcją. Opaska umożliwia również tagowanie zdjęć wykonywanych w trakcie eventu.

Na jakich eventach stosowanie narzędzia Like it Box sprawdzi się najlepiej?

1. Eventy promujące markę (lajkowanie fanpage, komentowanie wydarzenia na FB, interaktywne konkursy, głosowania typu „hot or not”, fotoboxy z tagowaniem zdjęć) 2. Kluby (lajkowanie drinków czy DJ’a, robienie wspólnych fotek, które otagowane, umieszczane są od razu na FB) 3. Konferencje (mierzenie przepływu uczestników i popularności prelegentów, interaktywne informatory, które po zbliżeniu karty pokazują na ekranie harmonogram tylko tych wykładów, na które mamy wykupiony udział) 4. Targi (kojarzenie wystawców z uczestnikami – zbliżenie karty do czujnika na stoisku wystawcy powoduje, że wystawca ma informacje, kto jest nim zainteresowany i do kogo się odezwać, natomiast uczestnik automatycznie może mieć wysłaną na maila ofertę wystawcy, dane kontaktowe itp.)


Duży potencjał napotyka pewne ograniczenia. „Jedyny znany nam problem techniczny leży po stronie Facebooka, a dokładnie jego zabezpieczeń. Komentarze na FB powinny być zróżnicowane, a ich treść nie może być monotonna czy marketingowo nachalna, inaczej FB może część z nich zablokować lub ograniczyć ich zasięg. Zawsze służymy doradztwem naszym klientom i podpowiadamy im, jak przeprowadzić kampanię w mediach społecznościowych, aby była skuteczna, a jednocześnie nie “bombardowała” zbytnio użytkowników portalu. Prowadzimy też rozmowy z Facebookiem, aby masowe kampanie, które mają miejsce w świecie rzeczywistym i trafiają do Facebooka przez nasz system zbliżeniowy, nie były nigdy źle interpretowane przez ich sieć zabezpieczeń” – powiedział Michał Borychowski, CEO Like It Box. Możliwości narzędzia stale rosną. Już dziś planowane jest wejście do branży gastronomicznej czy hotelarskiej, dzięki czemu można będzie m.in.: płacić za napoje „tweetem” lub informować znajomych o standardzie i atrakcjach hotelu, w którym spędzamy wakacje. Jako użytkownicy portali społecznościowych będziemy znaczniej lepiej chronieni przed chybionymi decyzjami zakupowymi czy nierzetelnymi biurami podróży. Jednocześnie, w bardzo prosty sposób, będziemy mogli docenić sprawdzonych podwykonawców i polecić innym godne uwagi produkty i usługi. Zdecydowanie Lubię to!

Autor: Dorota Rogozińska, wywiad z Like It Box

Artykuł ukazał się w Nr 2 magazynu Event Manager News (lipiec 2013) – ZOBACZ archiwalne wydania magazynu

Zdjęcie na okładce autorstwa: Obchody Dnia Europy, Like It Box

Dodaj komentarz

Masz do nas pytanie?

Rejestracja

Przypomnienie hasła