13 lipca 2013
Cazs czytania: 3 minut
Kilkunastoosobowy zespół roboczy, dziesiątki spotkań, ogromne inwestycje, wszystko dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Można więc zaczynać. Rusza e-mailing, akcje bannerowe oraz FunPage na portalu społecznościowym. Mogłoby się zdawać, iż wszystko idzie zgodnie z planem, gdyż zainteresowanie eventem jest ogromne – niestety strona rejestracyjna pokazuje komunikat „Error 503”, czyli przeciążenie serwera. Czasami lokalna infrastruktura lub tradycyjny hosting to za mało…
Wbrew pozorom, taki czarny scenariusz pojawia się niezwykle często. Próba zakupu biletów na mecze Euro 2012, strona informacyjna Maratonu Warszawskiego czy akcja promocyjna komiksów firmy Marvel – przykłady eventów oraz wydarzeń, podczas których infrastruktura IT zawiodła, można mnożyć.
Planowanie imprezy lub kampanii on-line i zmarginalizowanie zaplecza IT, czyli infrastruktury pozwalającej na realizację zaplanowanych działań promocyjnych, to wręcz niewyobrażalny błąd.
Chmura bez ograniczeń i limitów
Windows Azure to, oferowana przez Microsoft, chmura publiczna (ang. Cloud Computing), czyli dostępne w każdej chwili zasoby obliczeniowe wraz z dodatkowymi usługami. Środowisko to możemy przyrównać do wielowątkowego serwera, który realizuje określone przez nas zadania np. utrzymanie strony www, aplikacji lub usług internetowych, streaming mediów itp. Czym wyróżnia się platforma Windows Azure od innych, dostępnych na rynku, rozwiązań IT? Przede wszystkim szerokim wachlarzem funkcji oraz gotowych usług, nieograniczoną skalowalnością i elastycznością cenową.
Rozliczanie minutowe, czyli ekonomia wydatków
W przypadku zastosowania Windows Azure opłaty są proporcjonalne do stopnia wykorzystania platformy (tzw. model pay as you go), czyli zużytej przestrzeni dyskowej, mocy obliczeniowej i pasma (transfer danych z chmury). Taki system opłat zapewnia bardzo dużą elastyczność, nie wymaga inwestowania we własną serwerownię (sprzęt, licencje, obsługę itp.) lub zakupu usługi na z góry określony czas, tak jak ma to miejsce w przypadku firm hostingowych. Idealnym przykładem, jest więc wykorzystanie infrastruktury na potrzeby przeprowadzenia kampanii promocyjnej trwającej kilka tygodni czy nawet dni. W przypadku platformy Windows Azure faktyczne rozliczanie wykorzystanych zasobów odbywa się w cyklu minutowym i w odniesieniu do zasobów, które są na dany czas przydzielone. Przykładem może być kampania on-line realizowana dla klienta, której punktem kulminacyjnym jest konkurs na stronie www, uruchomiony w konkretnym dniu o konkretnej godzinie. Wzmożony ruch, spowodowany zainteresowaniem akcją może trwać dwie lub trzy godziny, lecz przy natężeniu kilkuset razy przekraczającym standardowy poziom obciążenia. W przypadku platformy Windows Azure klient nie ponosi kosztów za wynajęcie nadmiarowych zasobów obliczeniowych maszyn przez miesiąc, tydzień czy dzień, lecz jedynie przez okres dwóch – trzech godzin wzmożonej aktywności użytkowników. Co najważniejsze, system samodzielnie wykryje wzmożony ruch, odpowiednio wyskaluje nasze środowisko, a po zmniejszeniu zapotrzebowania na moc obliczeniową powróci do niezbędnego minimum. Wdrożenie usługi Cloud Computing, ogranicza zatem ryzyko zbędnych wydatków czy w ekstremalnym przypadku utraty zaufania klientów. Elastyczność środowiska IT w reagowaniu na zmieniającą się sytuację pozwala agencji eventowej minimalizować koszty operacyjne zyskując przewagę nad konkurencją.
To Ty wybierasz
Platformę Windows Azure tworzy bogaty zbiór usług, z pośród których klient samodzielnie lub przy wsparciu specjalistów firmy Microsoft, może wybrać komponenty niezbędne do realizacji projektu. Nie musimy więc, wybierać gotowych „pakietów” narzucanych przez usługodawcę, lecz sami decydujemy, co i kiedy jest nam potrzebne.
Chmura w praktyce
Platforma Windows Azure może stanowić infrastrukturę IT niezbędną do realizacji lokalnego eventu np. promocji nowo otwartej restauracji lub zostać wykorzystana przy realizacji globalnej kampanii interaktywnej dla międzynarodowego koncernu. Firma Škoda Auto, działająca na ponad 100 rynkach na całym świecie, wdrożyła rozwiązanie oparte na chmurze Windows Azure w celu wsparcia marketingu i sprzedaży samochodów. W ramach kampanii utworzono interaktywny konfigurator samochodów (który dynamicznie animuje skomponowany przez klienta model prezentując go zarówno w modelu 3D jak i w postaci filmu reklamowego), narzędzie do zarządzania portalem WWW (CMS K2), grę edukacyjną dla dzieci (przy współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwa Edukacji) oraz aplikacje mobilną wspierającą kampanię.
Platforma Windows Azure może służyć, jako wsparcie przy długofalowych działaniach promocyjnych tak, jak to ma miejsce w przypadku firmy Škoda Auto lub krótkookresowo, akcyjnie. Doskonałym przykładem może być kampania promocyjna dwóch nowych modeli Seri 1 marki BMW, która polegała na integracji lokalnego systemu firmy BMW z portalem społecznościom Facebook tak, aby wszelkie aktywności uczestników akcji promocyjnej były gromadzone, analizowane, a następnie wykorzystane w celu wzmocnienia działań marketingowo-sprzedażowych. W ciągu dwóch miesięcy trwania akcji ponad 90 000 internautów aktywnie uczestniczyło w działaniach promocyjnych, generując znaczące zapotrzebowanie na moc obliczeniową serwerów analitycznych. Do największych korzyści, płynących z zastosowania platformy, firma BMW zaliczyła minimalny czas potrzebny na uruchomienie kampanii, brak kosztów inwestycyjnych ponoszonych na wejściu oraz brak jakichkolwiek opłat po zakończeniu dwumiesięcznej akcji promocyjnej.
Firma Microsoft, dzięki możliwości indywidualnego dopasowania zestawu wykorzystywanych usług, przejrzystym cennikom oraz elastycznej formie płatności jedynie za wykorzystane zasoby („pay-as-you-go”) w połączeniu z gwarancją dostępności usług SLA na poziomie 99,9% z pewnością stanowi zaufanego partnera w działaniach event marketingu w sieci. Bez względu na to czy planujemy zrealizować mały event on-line, czy przeprowadzić dużą kampanię marketingową, warto pamiętać, iż zaplecze IT stanowi fundament działalności w Internecie. Od tego, jak solidnego partnera w tym obszarze wybierzemy, może zależeć sukces lub porażka naszego projektu.
Autor: Maciej Sobianek, Microsoft Sp. z o.o.
Artykuł ukazał się w Nr 2 magazynu Event Manager News (lipiec 2013) – ZOBACZ archiwalne wydania magazynu
Zdjęcie na okładce autorstwa ThisIsEngineering z Pexels