fbpx

Zapisz się na newsletter




Jak utrudnić życie fotografowi?

  /  Współpraca z podwykonawcami   /  Jak utrudnić życie fotografowi?

Cazs czytania: 5 minut

Czy zastanawialiście się kiedyś, co pozostaje po zrealizowanym evencie? Oprócz niezapomnianych przeżyć, które z biegiem czasu zaczną się zacierać w pamięci gości, pozostaje dokumentacja fotograficzna. To, jak event wygląda „w obrazku”, często decyduje jak jest odbierany i oceniany przez uczestników i organizatorów. Czy zawsze o tym pamiętamy?

W poniższym artykule, nieco na przekór, pokażemy jakie działania wpływają negatywnie na pracę fotografów. Postaramy się wyjaśnić, na co zwracać uwagę przy projektowaniu scenografii i jakie stosować zabiegi, aby końcowy efekt foto&video spełnił nasze oczekiwania. Przeanalizujemy zagadnienia dotyczące oświetlenia i multimediów, elementów scenograficznych, efektów specjalnych oraz ustawienia gości. Mamy nadzieję, że wiedza ta przybliży Was do stworzenia eventu idealnego.

Wpływ światła na materiały foto&video

Wszyscy wiemy jak ważną role pełni światło na evencie. Oprócz typowego oświetlenia doświetlającego scenę, światło występuje także jako dopełnienie elementów scenograficznych lub pełni funkcję efektową bezpośrednio „budując” scenografię. Trafnie zaprojektowane oświetlenie może być sprzymierzeńcem fotografa, jednak często okazuje się, że to właśnie zmienna lub nieprzewidywalna charakterystyka światła przysparza największych problemów w dokumentacji. Jednocześnie brak światła lub niedoświetlenie planu uniemożliwia wręcz wykonanie zdjęć.

  1. Najwięcej problemów sprawia równomierne doświetlenie osób na scenie światłem o neutralnej barwie. Bardzo często spotykamy się z mieszaniem źródeł światła lub zestawianiem świateł o różnej mocy. Prowadzi to do przebarwień lub przepaleń na twarzach oraz efektu nienaturalnej kolorystyki skóry.
  2. Innym problemem jest przechodzenie prelegentów poza obszar światła. Często jest to spowodowane tym, że światło ich razi lub nie są poinformowani gdzie powinni stanąć. Wchodząc w cień praktycznie „znikają” dla fotografa. Fotograf może oczywiście doświetlać scenę lampą błyskową, ale w wielu przypadkach jest to niewskazane lub wręcz zabronione podczas wystąpienia. Ponadto, światło flesza ma inną temperaturę barwy niż światło na scenie, a tego typu mieszanka prowadzi często do zaskakujących efektów kolorystycznych.
  3. Oddzielnym problemem jest użycie świateł kontrowych skierowanych na publiczność. Ustawienie to spektakularnie wyglądające z daleka, często utrudnia pracę fotografa. Można to porównać do próby wykonania dobrego zdjęcia fotografując pod słońce.
  4. Aby uzyskać efekt dużej scenografii na zdjęciach, warto zadbać o doświetlenie obszarów dodatkowych takich jak ściany boczne sali, stoły czy też przestrzeń za lub obok sceny. Takie oświetlenie potęguje efekt scenograficzny.
Wpływ multimediów na materiały foto&video

Warto także wspomnieć o zastosowaniu multimediów na scenie. Łączenie różnych technik prezentacji w różnych technologiach, o różnej mocy i rozdzielczości jest nie lada wyzwaniem dla fotografa.

  1. Nierzadko obraz z projektorów jest za ciemny w stosunku do otoczenia. Wygaszanie świateł w trakcie prezentacji z projektora prowadzi do tego, że wszystko oprócz prezentacji jest zaciemnione. Z drugiej strony, regulacja ekspozycji tak, aby scena była widoczna, prowadzi do przepalenia obrazu z projektora. Dotyczy to zwłaszcza slajdów na białym tle, które występują w większości prezentacji.
  2. Odrębnym problemem jest mapping oraz projekcja dookólna. Dokumentowanie tego typu prezentacji wymaga dużego refleksu i skupienia.
  3. Kolejnym żywiołem, któremu trzeba stawić czoła, są ekrany plazmowe oraz diodowe. Fotografowanie plazm wymaga sporej znajomości ich działania i umiejętności wykonania zdjęć tak, aby obraz nie był przebarwiony. W przypadku ścian wieloplazmowych zjawisko to będzie powielane prowadząc do efektu szachownicy. Ekrany diodowe ze swojej natury pokazują obraz zbudowany z małych świetlnych punktów (pikseli). Fotografując taki obiekt trzeba pamiętać o ustawieniu fotografa w odpowiedniej odległości uzależnionej od wielkości ekranu, by uniknąć interferencji oraz efektu pikselizacji.
Wpływ efektów specjalnych na materiały foto&video

Kolejnym, wartym poruszenia zagadnieniem, są efekty specjalne, stosowane na eventach jako atrakcyjna i spektakularna forma wzbogacenia efektu scenograficznego (szczególnie w momentach kulminacyjnych). Zaliczamy do nich m.in.: efekty dymne, lasery, konfetti, sztuczne ognie, światło ultrafioletowe. Jakkolwiek efekty te wzbogacają oprawę imprezy, są zmorą dla fotografów.

  1. Dym praktycznie eliminuje możliwość stosowania lampy błyskowej, co w wielu przypadkach przekreśla szansę na wykonanie doświetlonych zdjęć osobom przebywającym na scenie.
  2. Lasery, wspaniale wyglądające w trakcie pokazów, świecą światłem trudnym do kontrolowania i rejestracji. Niekorzystnie wyglądają zwłaszcza na twarzach osób fotografowanych. Dodając do tego fakt, iż najlepszy efekt pokazu laserowego uzyskujemy dzięki wcześniej wspomnianemu zadymieniu, mariaż tych dwóch „żywiołów” spędza sen z powiek fotografom oraz grafikom starającym się „po fakcie” uratować kadry naświetlone w tak niekorzystnych warunkach.
  3. Konfetti wypuszczane jest zwykle podczas finału imprezy, nagradzania gości czy innego momentu kulminacyjnego. Wielokroć jest to również chwila, w której organizator wymaga od fotografa wykonania zdjęcia grupowego. Lecące konfetti tworzą jednak ścianę skutecznie separującą fotografa od sceny.

Idealnym rozwiązaniem tego problemu byłoby zagwarantowanie tzw. „chwili dla fotoreporterów”, podczas której mieliby oni możliwość pracy przy równomiernym oświetleniu sceny, bez zmagania się z wszelkimi efektami specjalnymi.

Mimo wszystko, efekty są bardzo fotogenicznymi punktami eventu, szczególnie, gdy ich użycie jest wyreżyserowane i dopracowane przez profesjonalistów w danej dziedzinie. Wówczas mogą przeistoczyć się z wroga w największego sprzymierzeńca fotografa.

Wpływ scenografii na materiały foto&video

Oprócz elementów scenografii ruchomej i zmiennej mamy również stałe elementy scenograficzne. Te, w równej mierze, mają wpływ na jakość dokumentacji foto&video. Zaliczamy do nich m.in.: zabudowę i wysłonięcie sceny, stoły wraz z ich przybraniem, standy i plakaty, ścianki fotograficzne.

  1. Niekorzystne do fotografowania są przede wszystkim wszelkiego rodzaju elementy szklane i lustrzane, które odbijają światło. Unikać należy również łatwo gniotących się materiałów, ponieważ wszelkie niedoskonałości na zdjęciach mogą nabrać intensywności.
  2. Wszystkie elementy, na których znajduje się logo klienta muszą być dobrze doświetlone. Należy też unikać zlewania się koloru scenografii z elementami ustawionymi przy niej. Na przykład ustawienie złotej figury Oskara na tle złotej zastawki obniży jej walory. Należy zatem, zwracać uwagę na właściwe dobieranie kontrastów i odpowiednie łączenie kolorów ze skrajnych obszarów palety barw np.: czerwony z niebieskim, zielony z pomarańczowym itd.
  3. Projektując scenografię warto zadbać o wysłonięcie wszelkich niedoskonałości wnętrza oraz okablowania, które jest nieodzowną częścią każdej imprezy. Postarajmy się, aby nie stało się ono głównym bohaterem dokumentacji sceny oraz okolic reżyserki.
  4. Zadbajmy o wydzielenie specjalnego miejsca do fotografowania z przemyślanym tłem (fotościanka), oprawą kolorystyczną i graficzną. Fotograf ma wówczas możliwość profesjonalnego doświetlenia planu zdjęciowego i wykonania zdjęć najwyższej jakości.
Wpływ usytuowania uczestników na materiały foto&video

Warto również wspomnieć o usytuowaniu uczestników naszej imprezy/konferencji/bankietu.

  1. Nie dopuszczajmy do sytuacji, w której goście siedzą w tylnych rzędach natomiast pierwsze rzędy świecą pustkami.
  2. Grupujmy najważniejsze osoby: zarząd, nagrodzonych, poszczególne teamy. Takim zabiegiem zwiększamy szanse na wykonanie ciekawszych zdjęć grupowych.
  3. Bardzo istotne jest przygotowanie momentu wykonania zdjęcia grupowego. Na zdjęciu, jeśli jest to możliwe powinno być widoczne logo klienta lub nazwa wydarzenia. Zdjęcie grupowe można wykonać również na scenie. Ta jednak, powinna być na ten moment dobrze doświetlona jednolitym, jasnym światłem, bez elementów świecących w stronę obiektywu. Warto też dopasować scenę pod względem konstrukcyjnym, ponieważ często nie jest ona przygotowana do tego, aby stanęło na niej kilkadziesiąt bądź nawet kilkaset osób.
Wpływ usytuowania fotografa na materiały foto&video

Równie ważne, co rozplanowanie scenografii, jest usytuowanie samego fotografa.

  1. Fotograf musi mieć swobodny dostęp i możliwość uchwycenia najważniejszych momentów eventu.
  2. Przy dużych eventach warto umożliwić fotografowi wykonanie zdjęcia z góry.
  3. Fotograf powinien mieć możliwość wykonania zdjęcia bezpośrednio ze sceny oraz z każdego punktu kluczowego sali. Nie ograniczajmy fotografowi komunikacji na sali (w obiekcie).
  4. Postarajmy się o możliwie szerokie uprawnienia w przypadku imprez zamkniętych lub dużych imprez plenerowych. Swoboda w dokumentacji zaprocentuje ciekawszymi zdjęciami.

Za sukces dokumentacyjny w zdecydowanym stopniu odpowiedzialny jest sam fotograf lub operator. Od jego doświadczenia, taktu i wyczucia sytuacji zależy, jaki materiał uda się zgromadzić, a co za tym idzie, jaki obraz eventu zostanie zachowany. Dobra dokumentacja foto&video uwarunkowana jest dobrym przygotowaniem (brief) oraz projektem scenograficznym eventu. Szalenie istotne jest także sprawne zarządzanie eventami oraz komunikacja pomiędzy organizatorem a wszystkimi podwykonawcami. Nie bez znaczenia jest również profesjonalizm i przygotowanie sprzętowe ekipy foto&video…, ale to już temat na kolejny artykuł…

Autor: Marcin Mozert, Moc&ArtGroup

Artykuł ukazał się w Nr 1 magazynu Event Manager News (czerwiec 2013) – ZOBACZ archiwalne wydania magazynu

Zdjęcie na okładce autorstwa: Omar Houchaimi z Pexels

Dodaj komentarz

Masz do nas pytanie?

Rejestracja

Przypomnienie hasła