fbpx

Zapisz się na newsletter




Od scenografii multimedialnej do wirtualnej, czyli jak używać techniki do budowania klimatu.

  /  Technika, scenografia i nowe technologie   /  Od scenografii multimedialnej do wirtualnej, czyli jak używać techniki do budowania klimatu.

Cazs czytania: 4 minut

XXI wiek to epoka rozwoju scenografii multimedialnej – ta tradycyjna coraz częściej odchodzi do lamusa. Dziś światem rządzi obraz. Multimedia sprawiają, że scenografia żyje, jest atrakcyjna i może kreować nastrój zgodnie z potrzebą chwili. Ogromną zmianę można dostrzec w zakresie stosowania scenografii – zdecydowanie nie jest już tylko elementem sceny… Dzięki nowoczesnym urządzeniom, zabiegami scenograficznymi obejmuje się cały obiekt, a często także jego otoczenie.

Coraz częściej klasyczna scenografia okazuje się droższa i bardziej czasochłonna w budowie, transporcie, przechowywaniu czy dostosowywaniu do lokalizacji… Łatwo się pogodzić z tymi ograniczeniami, mając świetną alternatywę – multimedia w połączeniu z oświetleniem efektowym stworzą dekorację równie doskonałą! Można je stosować w dowolnych miejscach, dopasowywać elastycznie do potrzeb, a na dodatek za pomocą jednego urządzenia możemy uzyskać ogromną liczbę efektów. Nowoczesne technologie pracują w każdym zadanym miejscu – zarówno na scenie, jak i budując nastrój w obiekcie czy wokół niego. Scenografia eventowa jest wykorzystywana przy każdym typie wydarzenia – produkcjach telewizyjnych, festiwalach i koncertach, jak również na galach, eventach korporacyjnych, konferencjach i kongresach, a nawet na stoiskach targowych. Oczywiście w zależności od rodzaju realizacji stosuje się różne rozwiązania, jednak wszystkie łączy wspólny mianownik – mają stanowić jedność z przekazem wydarzenia. Jak zorganizować event z zastosowaniem takich rozwiązań? Rynek oferuje nam całą gamę urządzeń multimedialnych stosowanych dla potrzeb scenograficznych. Można je podzielić na dwie główne kategorie: urządzenia pracujące w technologii diodowej oraz urządzenia projekcyjne.

Elementy diodowe są najczęściej stosowane w produkcjach telewizyjnych (np. typu talent show) oraz dużych festiwalach. Rozwiązanie to stosuje się ze względu na dużą jasność, która jest na scenie – głównie przy realizacjach HD, gdzie kamery potrzebują znacznie jaśniejszych planów, niż przy realizacjach SD. Używa się tam kurtyn, podłóg i ekranów diodowych. Wszystkie są atrakcyjne wizualnie, a ich największym atutem jest modułowość. Można je wykorzystać w każdej przestrzeni: od studia telewizyjnego czy klubu po największe sale koncertowe i stadiony. Media serwery (np. WatchOut) pozwalają je wszystkie połączyć w spójną całość, by uzyskać dynamiczny i wyrazisty efekt. Kurtyny mogą tworzyć tła lub horyzonty, zmieniać kolory, wyświetlać wizualizacje, animacje, loga i ruchome napisy. Montażową zaletą jest ich niewielki ciężar i łatwość podwieszenia. Podłoga diodowa wyświetli bogatą grafikę lub obraz video. Ściana diodowa wypełni tło sceny lub uzupełni jej boki, pokazując dowolny obraz, animację, grafikę, nadając scenie strukturę czy kolor. Coraz wyższe rozdzielczości ścian diodowych powodują, że świecąca ściana może być oglądana z bliskiej odległości bez widocznych pikseli.

Drugim rodzajem technologii używanej w tworzeniu scenografii jest projekcja multimedialna. Ma zastosowanie w wydarzeniach o różnej specyfice i wielkości: na imprezach korporacyjnych, kongresach i konferencjach, galach, targach, rozdaniach nagród czy koncertach. Projekcje są używane przy tworzeniu imprez w nieco większym zakresie niż rozwiązania diodowe – głównie dlatego, że są od nich mniej kosztowne.

Na projekcję składają się dwa elementy – profesjonalne powierzchnie projekcyjne oraz, rzucające na nie strumień światła, projektory. Przy projektowaniu scenografii kluczowym zadaniem jest dobór projektora o parametrach dopasowanych do warunków danego eventu. Aktualnie, dzięki urządzeniom projekcyjnym o ogromnych możliwościach, nie ma już wnętrz czy obiektów stanowiących barierę nie do pokonania. Współczesne projektory cechują się wysokim kontrastem i mocą oraz rozdzielczością ponad 2K. Jedną z najciekawszych obecnie funkcji projektorów jest możliwość regulacji ich mocy. Do każdego miejsca, ilości otaczającego światła czy innych zmiennych, można dostosować siłę światła potrzebną do zapewnienia najwyższej jakości obrazu. Rozpiętość mocy dostępnych na rynku jest dość duża. Do profesjonalnych projektorów eventowych zaliczamy jednak te, które wypuszczają strumień światła o mocy od 6 000 lumenów. Skala ta kończy się obecnie niebywale wysoko – najnowsze projektory dostępne w Polsce są w stanie wypuścić światło o jasności aż 40 000 lumenów! Taka moc pozwala na konkurowanie z technologią diodową nawet na bardzo wymagających realizacjach, przy czym specyfika projekcji eliminuje ograniczenia diody. Wyłącznie światłem projektorów ożywia się przedmioty czy powierzchnie w technice video mapping’u 3D i video billboard’u, a także stosuje się je w projekcjach wielkoformatowych.

Niezwykle ważną cechą projektorów jest jakość uzyskanego obrazu, która może wielokrotnie przewyższyć rozdzielczość HD. Dla scenograficznego efektu wielkie znaczenie ma idealne odwzorowanie kolorów, kształtów, struktur czy odtwarzanych filmów. Istotną scenograficznie funkcją projektorów jest 3D, dzięki której możemy uzyskać na evencie efektowną realizację w trójwymiarze. To rewolucyjne rozwiązanie zostało wykorzystane w polskim teatrze: musical “Polita” w reżyserii Janusza Józefowicza to pierwszy musical 3D na świecie, który łączy wirtualną dekorację z rzeczywistymi rekwizytami. Na scenie gra jeden aktor, a widzimy całą rzeszę ludzi. Trójwymiar jest używany także na eventach, szczególnie przy wykorzystaniu najbardziej nowoczesnego sprzętu pozwalającego wypuścić stereoskopowy sygnał 3D bezpośrednio z projektora. Taką funkcję posiada cała linia urządzeń Flex firmy Barco.

Ekrany projekcyjne są fragmentem scenografii możliwym do umieszczenia w każdym żądanym miejscu. Są montowane na kratownicach lub ustawiane za pomocą samonośnych konstrukcji. Mogą mieć różne wymiary: od niewielkich powierzchni po ogromne płaszczyzny panoramiczne przekraczające 250 m2. Do uzyskania nietypowych kształtów stosuje się ekrany szyte na miarę – kołowe, półkoliste czy inne dopasowane do specyfiki miejsca.

 


 

Wybierając rodzaj multimediów do zastosowań scenograficznych nie należy ulegać stereotypom. To, co najczęściej widujemy w produkcjach telewizyjnych, może być uzyskane za pomocą projekcji, a na małej konferencji można postawić ścianę diodową. Najnowszym przykładem jest gala finałowa Eurowizji 2013 – olśniewająca scenografia w Malmö w całości została oparta na projekcji. Zastosowano łącznie 60 projektorów, w tym 28 najmocniejszych na świecie projektorów Barco HDQ 2K-40, świecąc na ekran o wymiarach 40×8 metrów. Uzyskano grafikę o podstawie 26 000 pikseli, co daje rozdzielczość ponad 13 razy większą niż fullHD (1920×1080).

Scenografia multimedialna daje nieograniczone możliwości kreacji. W odróżnieniu od statycznych obrazów uzyskanych za pomocą klasycznej dekoracji, może żyć zgodnie z życzeniem autora. Warto z niej korzystać, bo efekty są spektakularne i wielowymiarowe, a o to przecież chodzi organizatorom wydarzeń.

Autor: Marek Wasilewski, PRO4MEDIA

Artykuł ukazał się w Nr 1 magazynu Event Manager News (czerwiec 2013) – ZOBACZ archiwalne wydania magazynu

Zdjęcie na okładce autorstwa: PRO4MEDIA

Dodaj komentarz

Masz do nas pytanie?

Rejestracja

Przypomnienie hasła